Review: Furiosa: A Mad Max Saga: een origin-story was nog nooit zó spectaculair! (2024)

Anya Taylor-Joy schiet, rijdt en acteert de sterren van de hemel in Furiosa: A Mad Max Saga. De retespannende vijfde film in de Mad Max-reeks ging vorige week in première op het filmfestival van Cannes waar hij een staande ovatie van acht minuten kreeg, en terecht! Lees hier waarom.

Door: Jip Soekhai

Na bijna tien jaar keert regisseur George Miller met Furiosa: A Mad Max Saga terug naar zijn zelfgecreëerde waanzinnige Mad Max-wereld. Met een wereldpremière op het filmfestival van Cannes zijn Miller én Furiosa back en better than ever. Kijkers maakten voor het eerst kennis met bad-ass strijder Furiosa in Mad Max: Fury Road. In die film werd de eenarmige Furiosa gespeeld door Charlize Theron, wiens acteerprestatie zó kick-ass was dat ze zelfs Mad Max-acteur Tom Hardy wegspeelde. In Furiosa: A Mad Max Saga treedt Anya Taylor-Joy in Therons voetsporen als Furiosa.

Review: Furiosa: A Mad Max Saga: een origin-story was nog nooit zó spectaculair! (1)

Furiosa: A Mad Max Saga is een op zichzelf staand avontuur over het verleden van Furiosa, maar wordt beschouwd als prequel op de gebeurtenissen in Mad Max: Fury Road. De jonge Furiosa (Alyla Browne en later Anya Taylor-Joy) wordt op haar vijftiende ontvoerd uit haar thuisbasis, de Green Place of Many Mothers. Ze belandt in handen van power hungry Warlord Dementus (Chris Hemsworth), die er alles aan doet om de baas te worden van de wereld waarin ze leven. Op hun tocht door de kurkdroge woestijn bereiken ze de Citadel (een belangrijke basis waar water te vinden is) waar Immortan Joe (Lachy Hulme) de touwtjes in handen heeft. Hier barst de strijd om de macht los tussen de twee tirannen en letten beide guys dus niet meer op hun grootste bedreiging: Furiosa. Zij heeft namelijk hele andere doelen voor ogen. Terugkeren naar huis én wraak.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Anya Taylor-Joy heeft er alles aan gedaan om zo goed mogelijk in de voetsporten van Charlize Theron te treden met haar vertolking als Furiosa. Zo trainde Taylor-Joy een jaar lang om haar lichaam in shape te krijgen en deed ze zo veel mogelijk van haar eigen stunts als was toegestaan (en er zitten nogal wat bizarre stunts in de film). Alles om Furiosa’s origin-story zo waardig mogelijk neer te zetten. En dat is goed gelukt. Niet alleen Taylor-Joy had trouwens een bijzondere voorbereiding voor haar rol. Chris Hemsworth, die bad guy Dementus speelt, hield een dagboek bij vanuit de POV van zijn personage om hem zo beter te kunnen begrijpen.

Review: Furiosa: A Mad Max Saga: een origin-story was nog nooit zó spectaculair! (2)

Hard work pays off

De goede voorbereiding van beide acteurs heeft dus ongetwijfeld bijgedragen aan dit sensationele eindresultaat. Hoewel Miller erom bekend staat dat zijn Mad Max-films niet bijzonder veel dialoog bevatten, bewijzen Taylor-Joy en Hemsworth dat dialoog soms overrated kan zijn. Furiosa heeft in het grootste deel van de film haar gezicht bedekt, waardoor Taylor-Joy slechts met haar ogen kan spreken. En dit doet ze verbluffend goed. Zonder woorden weet ze je mee te slepen in de meest bizarre wendingen van de film, waardoor je nagelbijtend van de spanning in je bioscoopstoel zit.

Valt er ook nog wat aan te merken op de film? Het antwoord is ja. Dat gebrek aan dialoog pakt namelijk niet altijd even goed uit. Het vele vechten en de strijd tussen Furiosa en Dementus zorgen voor veel frustratie bij Furiosa. En al die frustratie wordt slechts één keer geuit in een uitbarsting zoals we hem ook van Charlize Theron kennen. Door het acteerwerk van Taylor-Joy krijg je gedurende de film zó met Furiosa te doen dat meer woede-uitbarstingen haar wel gegund waren. Maar dat is dan ook wel het enige dat aan te merken is op deze waanzinnige origin-story van Furiosa.

Review: Furiosa: A Mad Max Saga: een origin-story was nog nooit zó spectaculair! (3)

Visueel verbluffend en actie actie actie

Op visueel gebied worden alle verwachtingen overtroffen in Furiosa: A Mad Max Saga. Taylor-Joy zat dagelijks zes uur in de make-up stoel voor de look van Furiosa. Ook Hemsworth transformeerde met behulp van de make-up afdeling in een onherkenbaar enge Dementus mét bizarre baard en neusprothese (Voldemort zou jaloers zijn). De kostuumdetails zijn dan ook *chefs kiss*. Voor de echte filmliefhebbers: let goed op Dementus’ cape ;-)

Zoals we van Miller gewend zijn is er ook aan actie geen gebrek. Vechtscènes van vijftien minuten, waarbij Furiosa onder een vrachtwagen hangt terwijl ze de bad guys van haar afschopt (ja, echt). Verrassingsaanvallen, explosies en een door grootheidswaanzin bevangen Dementus in combinatie met een kick-ass Furiosa zorgen voor een mega boeiend filmspektakel.

Review: Furiosa: A Mad Max Saga: een origin-story was nog nooit zó spectaculair! (4)

Op het puntje van je stoel

Mad Max: Fury Road overtreffen: het leek een onmogelijke taak. Maar regisseur George Miller is er dubbel en dwars in geslaagd. Furiosa: A Mad Max Saga is in Millers eigen woorden ‘vertrouwd en tegelijkertijd heel uniek’. And we couldn’t agree more. De film bevat alles wat je verwacht, niet verwacht en meer. De spectaculaire actiescènes, het sensationele acteerwerk van Taylor-Joy en de namaak-neus van Hemsworth zijn een must-see voor elke Mad Max liefhebber, maar vooral ook voor iedereen die houdt van een verbluffende actiefilm waarbij je niet anders kan dan op het puntje van je stoel zitten. Miller zet met Furiosa: A Mad Max Saga een adembenemende en waardige origin-story neer, die het tien jaar wachten absoluut waard was. Kortom, ga dat zien!

• Furiosa: A Mad Max Saga (2024)
  • Cijfer: 8,5
  • Genre: actie